Dienstencheques

Onze opleidingen ondersteunen u en uw medewerkers zodanig dat uw klanten een professionele dienst aan huis krijgen.
Onze opleidingen baseren zich op praktijksituaties en de dagdagelijkse uitdagingen. We werken ook met kleinere groepen zodat we erop kunnen toezien dat de deelnemers het beste kunnen halen uit de trainingen. En ook kunnen integreren.
Hieronder lijsten we voor u de opleidingen op waar u gebruik van kunt maken.

Voor al uw vragen rond excellente communicatie met klanten, veiligheid, werkattitude, … Neem nu contact op zodat we uw vraag kunnen verfijnen. Onze toewijding en diepgaande kijk op uw vraag zal ongetwijfeld vooruit helpen.

Trots op mijn beroep

Een huishoudhulp komt heel vaak in contact met klanten en levert
diensten in hun woonomgeving. Ze zijn ook het ‘gezicht’ of het ‘visitekaartje’ van de dienstencheque-organisatie. De verwachte gedragingen en werkhoudingen lijken vanzelfsprekend maar in de praktijk merken we dat
de huishoudhulp deze niet altijd correct toepast. Denk maar aan stiptheid, voorkomen, hygiëne, motivatie, communicatiestijl, beroepstrots, deontologie, afspraken nakomen, ...

Werkorganisatie en werkplanning

Deze opleiding helpt om een antwoord te bieden op veel
organisatorische vragen zodat de huishoudhulp de werktijd optimaal
gaat plannen door gebruik te maken van een gestructureerde
werkvolgorde.
Huishoudhulp is meer dan zo maar een job. Het vergt enige kennis van zaken. Zelfstandig en georganiseerd kunnen werken is een must om tot
een schoon en snel resultaat te komen.

Communicatie op de werkvloer

De huishoudhulp komt tijdens het uitoefenen van de job heel vaak in contact met mensen.
Hierbij wordt er voortdurend gecommuniceerd, zowel verbaal als non-verbaal. Vaak is de werknemer zich er niet van bewust hoe je met goede communicatie bepaalde situaties beter kan oplossen.

Ergonomisch en veilig werken

Schoonmaken is een fysiek intensieve job.
Omdat we huishoudpersoneel willen helpen om rug, pols –en schouderklachten te voorkomen bieden we deze cursus aan.
Deze opleiding kan er ook voor zorgen dat medewerkers langer aan het werk blijven doordat ze zorgzamer en bewuster omgaan met hun houding en technieken. Ergonomisch en veilig werken heeft een grote invloed op de fysieke gezondheid van de medewerker.

Schoonmaaktechnieken

Schoonmaaktechnieken en methodes zoals dweilen, afstoffen, stofzuigen, ramen lappen worden ter plaatse gedemonstreerd, uitgeprobeerd en ingeoefend. Zo verruimd de huishoudhulp zijn/haar kennis waardoor ze met een grotere professionaliteit aan het werk kunnnen gaan.
Ergonomisch en veilig schoonmaken komt ook aan bod tijdens deze opleiding.

Was- en strijktechnieken

Professioneel wassen en strijken bij de klant is het doel van deze opleiding. A.d.h.v. praktische oefeningen leert de huishoudhulp het wasgoed sorteren, kledij en huishoudlinnen zo efficiënt mogelijk te strijken/vouwen en materialen te herkennen teneinde deze correct te behandelen.
Ergonomisch en veilig wassen en strijken komt ook aan bod tijdens deze opleiding.

Bewust meewerken aan een veilige werkomgeving

Veiligheid en welzijn van de werknemer is een belangrijke issue geworden, ook binnen de wereld van de huishoudhulp.
Binnen de organisatie moet iedereen bewust bezig zijn met zijn eigen veiligheid en ook met die van de ander.
Tijdens deze opleiding leert de huishoudhulp ‘zien’, men leert potentieel gevaarlijke situaties detecteren. Belangrijk is ook dat men leert inzien welke risico’s er verbonden zijn aan een gevaar.

Zelfzeker en respectvol omgaan met klanten en consulenten

Klanten kunnen tijdens een interactie zich anders gaan gedragen of communiceren: soms vragen ze extra taken te doen,
ze kunnen veeleisend zijn, ze vragen naar een gesprek of ze beginnen te discussiëren.
Het is dan belangrijk dat een huishoudhulp kan terugvallen op de aangeleerde technieken om het gesprek met de klant/consulent op een assertieve manier aan te gaan en tot een goed en positief einde te brengen.

EHBO

Eerste hulp op het werk voor huishoudhulpen binnen de dienstencheques. Hierbij richten we ons hoofdzakelijk op de meest voorkomende verwondingen binnen de sector.